یادداشت
گفتگو و گزارش

توسعه واژه ی مغفول مانده درپیاده رو های سیاسی 

توسعه واژه ی مغفول مانده درپیاده رو های سیاسی 
امروزه به کرار از واژه توسعه سخن رانده می شود. که اکثرا برای تحریک اذهان عمومی و رسیدن به انتفاع فردی و حزبی است غافل از اینکه سالهاست در تفسیر و معنای واقعی این واژه مانده ایم. توسعه خروج از عقب ماندگي و رشد تدریجی برای پیشرفت جهت رسیدن به رفاه اجتماعی در تمام حوزه هاست. اما واقعا در استان ما تلاشها در این راه انجام شده و یا مثمر ثمر بوده؟ فقدان عملگرایی در این  حوزه متاسفانه استان و منطقه را به بن بست کشاند.توسعه واژه ای با معنای شگرف که لقلقه زبان شده و عملیاتی شدن آن برای مردم آرزو . کهگیلویه امروز وفردا تشنه ی توسعه است ولی در عمل.نیک می دانیم که منابع انسانی نخبه عامل اصلی به ظهور رساندن توسعه اند که عدم بهره برداری از این منبع مهم،به پایمال نمودن منابع عامل و تضییع حقوق نخبگان ،مردم و ظلم به استان منجر می شودو سقوط بهره وری را به دنبال دارد.ناگفته نماند که استفاده ابزاری از این واژه  (سیاست حزبی ،طایفه و اقلیم گرایی )  مشکلات عدیده ای را به مردم تحمیل می کند عامل مهم ظهور فقر و عقب ماندگی و آسیب های اجتماعی، عدم توجه به مقوله توسعه است . آگاهی بخشی در حوزه توسعه نیاز جامعه است. برخی سیاست های غلط و ناکارآمد باعث عدم به روز رسانی توسعه بر محور پیشرفت است که خروجی ذهن مدیران ناتوانیست که از شاخصه های مدیریت بی بهره اند و توان نوشتن مشق توسعه را ندارند مثل نداشتن روابط عمومی قوی و برنامه مدون .عدم تعامل با نخبگان .نبود خلاقیت و... عدم توجه به سرمایه ها و داشته ها ،وضعیت استان را با بحران مواجه نموده است. منطقه ای با منابع غنی و پتانسیل های فراوان ولی محروم مانده در لابه لای جدال های کاذب سیاسی و تعصبات قومی و اقلیمی که نتیجه عدم برنامه ریزی مدون در راستای اهداف توسعه است. پتانسیل مغفول مانده دانشگاهی به عنوان اهرم تئوری پردازی و نخبگانی که بدلیل نبود شرایط مناسب مهاجرت نموده هم از دستاورد مدیرانی بوده که به قول استاندار فعلی فقط به فکر ایل و تبارشان بوده و هستند. نخبگانی که اگر می ماندند و مورد استفاده قرار می گرفتند موسیقی پیشرفتمان بهتر نواخته می شد . شاخصه های توسعه در استان بسیار پایین است و برای رسیدن به اهداف آن باید به شاخصه ها دست پیدا کرد و از تمام ظرفیتها و منابع موجود به نحو مطلوب بهره برداری نمود و از ظرفیت زمانی جهت پایداری توسعه   استفاده گردد. یقینا پیش نیاز پیشرفت، وحدت برای رفع مشکلات استان است و خلاء آن ، منابع موجود را سلاخی خواهد کرد و به مهاجرت نخبگان منجر می شود غافل از اینکه اکثر مناطق توسعه یافته با وحدت و انسجام مراحل توسعه را طی کردند. 4 دهه از انقلاب گذشته هنوز غبار محرومیت که غالبا محرومیت فرهنگی است از چهره این استان زدوده نشده و با این همه منابع و داشته های خود هنوز برای رسیدن به نقطه صفر تلاش می کنیم . رمز پیشرفت اتحاد است و تا یکپارچگی و انسجام در مدیریت استانی نهادینه نشود و فرهنگ توسعه در زندگی ما جاری نگردد پیشرفت ممکن نخواهد بود. نباید پیشرفت استان و مردم و مهمتر از آنها اخلاق را در پای منافع حزبی و قومی و اقلیمی ذبح کنیم. لذا تلاش همگانی در جهت رفع دغدغه های استانی  تامین انتفاع اجتماعی باید صورت گیرد و سیاست و فرهنگ و اقتصاد و ... در خدمت توسعه قرار گیرد تا پیشرفت و رفاه به عنوان اهداف توسعه به منصه ظهور برسد
کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 8 نظر

  • 1 ناشناس 1396/8/11 20:57:28

    تو و علی آذری هرچه هم طایفه ای و دوست داشتید را فقط در دانشگاه می آوردید و بقیه را بیرون کردید!

    پاسخ
  • 2 ناشناس 1396/8/11 20:54:57

    از توسعه حرف میزنه اما تاحاجی عدل میاد دهدشت ولش نمی کنی و تا بزرگواری نماینده بود ولش نمی کردی و در زمان کارگر و عزیزی همه کاره دانشگاه بودی و فقط اساتید هم طایفه ای هایت را در دانشگاه

    پاسخ
  • 3 ناشناس 1396/8/11 20:41:39

    تو از توسعه حرف نزن،مگه تو از توسعه چیزی می دانی؟تا حاجی عدل دهدشت میری پیشش و توستاد احمدی نڗاد و رِئیسی وروحانی واحمدی نژاد همه سر می زدی!

    پاسخ
  • 4 ناشناس 1396/8/11 20:35:19

    تو ازتوسعه حرف نزن زمانی که در آموزش پیام نور بودی هرچه از طایفه ات حتی از بهبهان هم بعضی را می اوردی و اساتید دانشگاه را همه را از هم طایفه ای هایت گذاشتی!

    پاسخ
  • 5 ناشناس 1396/8/10 20:6:1

    مه اگر طرفدار توسعه هستی چرا زمانی که سرپرست آموزش پیام نور بودی فقط اساتید فامیل خود را به کار میگرفتی؟

    پاسخ
  • 6 ناشناس 1396/8/10 20:4:44

    تو را دولت اصلاحات و لاهوتی استخدام کردند اما در زمان احمدی نژاد دوباره خودت را به آنها چسباندی تا تو را گذاشتند سرپرست آموزش پیام نور!

    پاسخ
  • 7 ناشناس 1396/8/10 20:3:9

    تو چه سابقه ای در توسعه داری؟

    پاسخ
  • 8 98 1396/8/8 21:30:28

    تو دیگه کی هستی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ با توسعه چه نسبتی داری؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها